Szczegółowe kryteria ocen prac konkursowych

W kategorii Koncepcja gry komputerowej:

Wartości edukacyjne
  • Czy i czego uczy ta gra, czy jest zgodna z naukowymi faktami, czy wymaga od gracza myślenia, sięgania do innych źródeł.
  • Jak duża jest rozpiętość treści edukacyjnych (gra zawiera tylko elementy podstawowe, czy wykraczające ponad podstawowe).
  • Czy gra zawiera tylko treści informacyjne, czy należy rozwiązać jakiś problem, zastanowić się.
  • Czy gra jest poprawna merytorycznie?

Zgodność z tematem konkursu
  • Czy gra funkcjonalnie wykorzystuje, omawia lub prezentuje wynalazek (wynalazki) lub przybliża sylwetkę wynalazcy, wynalazczyni.
  • Czy wynalazek lub prezentowana osoba ma istotne znaczenie w grze.

Fabuła
  • Jak w fabułę wplecione są elementy edukacyjne, czy fabuła jest interesująca, wciągająca, czy potrafi zaciekawić gracza, czy jest spójna z tematem gry.
  • Czy narracja gry jest spójna i logiczna?
  • Czy prowadzenie gracza nie jest nudne?
  • Czy zdania są urozmaicone?

Oryginalność i innowacyjność
  • Na ile pomysł na grę jest nowy, zaskakujący, wyszukany, świeży, nietrywialny?
  • Ocena innowacyjności w zakresie - kreatywności, jakości gry, wykorzystania w edukacji, nowych rozwiązań czy mechanizmów w grze, ciekawych narzędzi?

Poprawność językowa i ortograficzna
  • Brak błędów ortograficznych i interpunkcyjnych
  • Poprawne budowanie zdań, odmiana wyrazów (także nazwisk)

Czy przestrzegane są prawa autorskie (podane źródła)
  • Czy są podane źródła grafik i treści.
  • Czy są samodzielnie zrobione materiały (np zdjęcia, grafiki)?

Atrakcyjność prezentacji
  • Ogólna ocena estetyki, odbioru, klimatu gry, staranność wykonania, opracowanie.
  • Graficzne, ocena własnej twórczości artystycznej uczniów.
  • Dbałość o jakość i szczegóły wykonania prezentacji koncepcji.
  • Wykorzystanie możliwości programu prezentacji.

W kategorii Implementacja gry komputerowej:

Wartości merytoryczno-edukacyjne
  • Czy i czego uczy ta gra, czy jest zgodna z naukowymi faktami, czy wymaga od gracza myślenia, sięgania do innych źródeł.
  • Jak duża jest rozpiętość treści edukacyjnych (gra zawiera tylko elementy podstawowe, czy wykraczające ponad podstawowe).
  • Czy gra zawiera tylko treści informacyjne, czy należy rozwiązać jakiś problem, zastanowić się.
  • Czy gra jest poprawna merytorycznie?

Zgodność z tematem konkursu
  • Czy gra funkcjonalnie wykorzystuje, omawia lub prezentuje wynalazek (wynalazki) lub przybliża sylwetkę wynalazcy, wynalazczyni.
  • Czy wynalazek lub prezentowana osoba ma istotne znaczenie w grze.

Fabuła
  • Jak w fabułę wplecione są elementy edukacyjne, czy fabuła jest interesująca, wciągająca, czy potrafi zaciekawić gracza, czy jest spójna z tematem gry.
  • Czy narracja gry jest spójna i logiczna?
  • Czy prowadzenie gracza nie jest nudne?
  • Czy zdania są urozmaicone?

Oryginalność i innowacyjność
  • Na ile pomysł na grę jest nowy, zaskakujący, wyszukany, świeży, nietrywialny?
  • Ocena innowacyjności w zakresie - kreatywności, jakości gry, wykorzystania w edukacji, nowych rozwiązań czy mechanizmów w grze, ciekawych narzędzi?
  • Na ile narzędzia, rozwiązania w grze są oryginalne, nie są ogólnodostępne, elementy w grze wymyślone tylko przez zespół (można w grze ocenić wybrane,

Poprawność językowa i ortograficzna
  • Brak błędów ortograficznych i interpunkcyjnych.
  • Poprawne budowanie zdań, odmiana wyrazów (także nazwisk).

Grywalność
  • Jak bardzo dana gra jest wciągająca, jaki ma poziom trudności oraz replayability.
  • Ocena jakości gry w sensie - czy się dobrze gra, czy rozgrywka jest interesująca, wciągająca, przejrzysta, bezbłędność akcji, zrozumiałe i jasne zasady i rozwiązania.
  • Lekkość, płynność rozgrywania.

Mechanika gry
  • Zbiorcza ocena zasad, reguł, poziomu trudności i procedur jakie rządzą rozwojem gry, ocena różnorodności i możliwości jakie gra oferuje.
  • Czy zasady i reguły w grze tworzą spójną i powtarzalną całość.
  • Ocena dostosowania mechanizmów i struktury gry w zależności od rodzaju gry (zręcznościowa, przygodowa, fabularna, strategiczna, logiczna itp.)
  • Czy mechanika gry sprzyja zabawie.

Walory wizualno-medialne
  • Ogólna ocena odbioru, estetyki, animacji, efektów dźwiękowych czy klimatu gry.
  • Staranność wykonania, ocena własnej twórczości artystycznej uczniów (np. własnej grafiki uczniów, czy ścieżki dźwiękowej dostępnej w grze).
  • Dbałość o szczegóły.

Poziom rozwiązań - zastosowane elementy programistyczne
  • Zastosowanie języków programowania - czy zastosowane rozwiązania są własne, typu:
    - wykorzystanie bibliotek/klas zewnętrznych,
    - użycie frameworków czy własnych rozwiązań itp.
  • Jak zorganizowany jest interfejs interakcji z graczem? (klawiatura/mysz, VR,inne)
  • Poziom zaawansowania programistycznego w zależności od wieku/poziomu autorów (podstawowy, ponadpodstawowy)

Przestrzeganie prawa autorskiego
  • Jeśli używane są kody wprost z internetu lub są elementem środowiska programistycznego, to czy jest zachowane oznaczenie licencji (GPL, MIT i atrybucja).
  • Czy dla grafik/muzyki podane są źródła?
  • Jeśli to wytwór grupy, czy zastosowano CC?

Przygotowanie filmu pokazowego gry
  • Czy film prezentuje ciekawe elementy gry.
  • Czy film zachęca do zagrania w grę.
  • Czy film mieści w wymaganym czasie.