W kategorii Koncepcja gry komputerowej:
Wartości edukacyjne
- Czy i czego uczy ta gra, czy jest zgodna z naukowymi faktami, czy wymaga od gracza myślenia, sięgania do innych źródeł.
- Jak duża jest rozpiętość treści edukacyjnych (gra zawiera tylko elementy podstawowe, czy wykraczające ponad podstawowe).
- Czy gra zawiera tylko treści informacyjne, czy należy rozwiązać jakiś problem, zastanowić się.
- Czy gra jest poprawna merytorycznie?
Zgodność z tematem konkursu
- Czy gra funkcjonalnie wykorzystuje, omawia lub prezentuje wynalazek (wynalazki) lub przybliża sylwetkę wynalazcy, wynalazczyni.
- Czy wynalazek lub prezentowana osoba ma istotne znaczenie w grze.
Fabuła
- Jak w fabułę wplecione są elementy edukacyjne, czy fabuła jest interesująca, wciągająca, czy potrafi zaciekawić gracza, czy jest spójna z tematem gry.
- Czy narracja gry jest spójna i logiczna?
- Czy prowadzenie gracza nie jest nudne?
- Czy zdania są urozmaicone?
Oryginalność i innowacyjność
- Na ile pomysł na grę jest nowy, zaskakujący, wyszukany, świeży, nietrywialny?
- Ocena innowacyjności w zakresie - kreatywności, jakości gry, wykorzystania w edukacji, nowych rozwiązań czy mechanizmów w grze, ciekawych narzędzi?
Poprawność językowa i ortograficzna
- Brak błędów ortograficznych i interpunkcyjnych
- Poprawne budowanie zdań, odmiana wyrazów (także nazwisk)
Czy przestrzegane są prawa autorskie (podane źródła)
- Czy są podane źródła grafik i treści.
- Czy są samodzielnie zrobione materiały (np zdjęcia, grafiki)?
Atrakcyjność prezentacji
- Ogólna ocena estetyki, odbioru, klimatu gry, staranność wykonania, opracowanie.
- Graficzne, ocena własnej twórczości artystycznej uczniów.
- Dbałość o jakość i szczegóły wykonania prezentacji koncepcji.
- Wykorzystanie możliwości programu prezentacji.
W kategorii Implementacja gry komputerowej:
Wartości merytoryczno-edukacyjne
- Czy i czego uczy ta gra, czy jest zgodna z naukowymi faktami, czy wymaga od gracza myślenia, sięgania do innych źródeł.
- Jak duża jest rozpiętość treści edukacyjnych (gra zawiera tylko elementy podstawowe, czy wykraczające ponad podstawowe).
- Czy gra zawiera tylko treści informacyjne, czy należy rozwiązać jakiś problem, zastanowić się.
- Czy gra jest poprawna merytorycznie?
Zgodność z tematem konkursu
- Czy gra funkcjonalnie wykorzystuje, omawia lub prezentuje wynalazek (wynalazki) lub przybliża sylwetkę wynalazcy, wynalazczyni.
- Czy wynalazek lub prezentowana osoba ma istotne znaczenie w grze.
Fabuła
- Jak w fabułę wplecione są elementy edukacyjne, czy fabuła jest interesująca, wciągająca, czy potrafi zaciekawić gracza, czy jest spójna z tematem gry.
- Czy narracja gry jest spójna i logiczna?
- Czy prowadzenie gracza nie jest nudne?
- Czy zdania są urozmaicone?
Oryginalność i innowacyjność
- Na ile pomysł na grę jest nowy, zaskakujący, wyszukany, świeży, nietrywialny?
- Ocena innowacyjności w zakresie - kreatywności, jakości gry, wykorzystania w edukacji, nowych rozwiązań czy mechanizmów w grze, ciekawych narzędzi?
- Na ile narzędzia, rozwiązania w grze są oryginalne, nie są ogólnodostępne, elementy w grze wymyślone tylko przez zespół (można w grze ocenić wybrane,
Poprawność językowa i ortograficzna
- Brak błędów ortograficznych i interpunkcyjnych.
- Poprawne budowanie zdań, odmiana wyrazów (także nazwisk).
Grywalność
- Jak bardzo dana gra jest wciągająca, jaki ma poziom trudności oraz replayability.
- Ocena jakości gry w sensie - czy się dobrze gra, czy rozgrywka jest interesująca, wciągająca, przejrzysta, bezbłędność akcji, zrozumiałe i jasne zasady i rozwiązania.
- Lekkość, płynność rozgrywania.
Mechanika gry
- Zbiorcza ocena zasad, reguł, poziomu trudności i procedur jakie rządzą rozwojem gry, ocena różnorodności i możliwości jakie gra oferuje.
- Czy zasady i reguły w grze tworzą spójną i powtarzalną całość.
- Ocena dostosowania mechanizmów i struktury gry w zależności od rodzaju gry (zręcznościowa, przygodowa, fabularna, strategiczna, logiczna itp.)
- Czy mechanika gry sprzyja zabawie.
Walory wizualno-medialne
- Ogólna ocena odbioru, estetyki, animacji, efektów dźwiękowych czy klimatu gry.
- Staranność wykonania, ocena własnej twórczości artystycznej uczniów (np. własnej grafiki uczniów, czy ścieżki dźwiękowej dostępnej w grze).
- Dbałość o szczegóły.
Poziom rozwiązań - zastosowane elementy programistyczne
- Zastosowanie języków programowania - czy zastosowane rozwiązania są własne, typu:
- wykorzystanie bibliotek/klas zewnętrznych,
- użycie frameworków czy własnych rozwiązań itp. - Jak zorganizowany jest interfejs interakcji z graczem? (klawiatura/mysz, VR,inne)
- Poziom zaawansowania programistycznego w zależności od wieku/poziomu autorów (podstawowy, ponadpodstawowy)
Przestrzeganie prawa autorskiego
- Jeśli używane są kody wprost z internetu lub są elementem środowiska programistycznego, to czy jest zachowane oznaczenie licencji (GPL, MIT i atrybucja).
- Czy dla grafik/muzyki podane są źródła?
- Jeśli to wytwór grupy, czy zastosowano CC?
Przygotowanie filmu pokazowego gry
- Czy film prezentuje ciekawe elementy gry.
- Czy film zachęca do zagrania w grę.
- Czy film mieści w wymaganym czasie.